Nästa steg i processen

Okej, nu är jag klar med fas ett av manusarbetet, själva genomläsningen. Jag och min rödpenna har gått igenom 209 sidor, strukit ord, ändrat namn, ändrat meningsbyggnader, och ja, tagit bort två hela kapitel faktiskt.

Nu börjar fas två av arbetet, själva redigeringen. Nu sitter jag vid datorn och pillar, stryker och har mig. I går skrev jag till två, tre sidor i de inledande kapitlen, mest för att jag kände att vissa saker behövde etableras tidigare. Snart kommer jag fram till de där kapitlen som ska bort, och det är naturligtvis inte bara till att stryka, jag måste försöka bygga ihop texten efteråt igen. Bygga nya broar mellan textsjoken så att allt hänger samman och ta bort alla påminnelser om de strukna kapitlen längre fram i texten. Det är ett pilligt arbete, det gäller att vara konsekvent och noggrann.

Men på sätt och vis gillar jag den här fasen av skrivandet. För mig är det först nu som jag på allvar ser vad det ska bli för sorts bok, när jag verkligen bestämmer mig för vad som ska få vara med och vad som bara är onödig utfyllnad.

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i böcker, Inspiration, Kreativitet, skrivandet, Skrivtips och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar