Vad är en bokrecension värd?

Just nu skärs det ner på kultursidor överallt i landet. Allt mer klumpas ihop och allt färre skribenter får möjlighet att göra sin röst hörd. Tidningen som jag själv skriver för, Hallandsposten, har också bytt ägare och det har skett en del omstruktureringar på kultursidorna, med mindre lokalt material och mer som delas med andra tidningar.

Det här får en förstås att undra vad en kultursida egentligen är värd. Jag vill förstås inbilla mig att det är viktigt med en lokal kulturbevakning, men tycker läsarna det? Jag vill också inbilla mig att det är viktigt med en mångfald av litteraturkritiker, så att en ny bok faktiskt har chans att få flera olika recensioner.

Jag inbillar mig också att förlagen faktiskt vill ha recensioner, att de gillar det. Det är ju trots allt marknadsföring som inte kostar dem mer än ett exemplar av boken i fråga.

En tycker ju att förlagen borde överösa oss med recensionsexemplar. Men så är det tydligen inte.

Låt mig ta ett exempel. Jag hör av mig till kulturredaktionen och efterlyser en ny roman av en tämligen känd svensk författare, och får svaret att ”nej, den har vi inte sett röken av”, trots att HP recenserat varenda ny bok av författaren i fråga sen flera år tillbaka, trots att romanen är beställd till redaktionen för länge sen. Men plötsligt är det inte längre intressant att skicka recensionsexemplar.

Varför inte?

I vissa fall har det blivit stört när omöjligt att få recensionsexemplar från förlagen, trots upprepade förfrågningar, trots att det handlar om en större dagstidning.

Och jag börjar undra … ser förlagen inte längre någon poäng i dagstidningsrecensioner? Är det bara bloggar som gäller nu för tiden?

Vad är egentligen en bokrecension värd?

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i Kulturpolitik, media, Recensioner och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad är en bokrecension värd?

  1. En intressant frågeställning. Som bloggare får man ju dock oftast nöja sig med en e-bok som recex. Själv tycker jag att alla borde kunna samsas, både bloggare och tidningar. Särskilt i en tid då läsandet och läsförståelsen minskar. Då är väl all marknadsföring som kan väcka intresse positiv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s