Sökes: Marknadsföringsgeni

Om ganska exakt en månad släpps min nya bok. Jag borde ha fullt upp. Jag borde planera releasefest och boka in mig för signeringar hej vilt. Jag borde twittra som en galning och uppdatera Facebook en gång i kvarten.

Eller?

Nej, jag gör ingenting av det där. Varför inte? För att jag är helt och hållet nollställd när det gäller marknadsföring. Jag begriper mig helt enkelt inte på det.

Att försöka marknadsföra sig själv och sin bok är förstås helt okej. Kan en så är det klart att en ska. Jag vet jättemånga som lägger ner ofantligt med tid på att åka runt och signera och ständigt är aktiva på minst 3 sociala medier samtidigt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fråga mig om det är värt det. Hjälper det? Säljer jag fler böcker för att jag uppdaterar ofta på Facebook? Säljer jag fler böcker om jag har en flashig trailer? Eller handlar det om att tillgodose helt andra behov?

Fattar ni vad jag menar? Det är med andra ord en himla massa tid att lägga ner på något som kanske inte alls ger något tillbaka. Tid som jag skulle kunna använda till andra saker. Som att skriva en bok. Eller läsa en bok för den delen.

Jag letar fortfarande efter ett sätt att marknadsföra mina böcker som passar mig. Ett sätt som faktiskt känns effektivt och värt mödan.

Några idéer?

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i Ekon, media, Ungdomslitteratur och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sökes: Marknadsföringsgeni

  1. Manuskt skriver:

    Att ha en blogg är väl en bra start. Jag har även författarsida på FB, instagramkonto och twitter. Och är aktiv i gruppen Författare på Facebook. Och jag har fått förfrågan om att hålla föredrag för lokala kulturföreningen för att nån där hittade mig på FB, intervjuats i lokaltidningen för att en reporter googlade på Segeltorp och hittade mig, och mitt förlag hittade mig på Instagram. Så jag tycker du ska göra ett försök. Det behöver inte ta mycket tid. Lägg bara in små uppdateringar när det händer nåt, som att korret har kommit, boken skickas på tryck eller ”nu går den att förhandsboka på Adlibris”. Kör hårt! 😉

  2. annahelgesson skriver:

    Jag tror i alla fall att ditt namn blir mer igenkänt om du interagerar i olika medier. Det handlar kanske mer om ett jobb på lång sikt. Jag har ingen aning om det ger något. Det sägs ju att det krävs i snitt sju ”visningar” av en bok innan köparen slår till. Det tål att tänkas på i alla fall.
    Lycka till! Det behöver vi. ☺

  3. Camilla Jönsson skriver:

    Många bra tips. Tack!

  4. Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

    Jag känner precis som du.

    • Camilla Jönsson skriver:

      Jag har märkt att det är många som gör det.En marknadsföringskurs för författare vore kanske något?

  5. Ann-Charlotte skriver:

    Brottas med samma tankar. Men man får välja vad som passar en. Att marknadsföra böckerna stjäl mycket skrivtid och den bästa marknadsföringen är kanske att det kommer fler böcker?! Jag väljer att vara aktiv i sociala kanaler och kontakta tidningar som ev kan vara intresserade. Men signeringar blir det inte mycket av. Där lägger jag inte min tid. Jag lägger upp en länk till din blogg på min blogg, så kan vi ju hjälpas åt att dra varandra 🙂

    • Camilla Jönsson skriver:

      Du har nog rätt i det där att den bästa marknadsföringen är fler böcker. Signeringar gör jag inte heller mycket av, däremot håller jag mycket skrivarworkshops ute på skolorna. Tror att det också är värt en hel del. Länkar till din blogg också.

  6. Anna Hansson skriver:

    Det är supersvårt med marknadsföring. Det är svårt att veta om man lägger ner för jättemycket tid på något som knappt ger nåt, och sen missar något som skulle ge hur mycket som helst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s