Fyra handfasta tips inför författarbesök i skolan

Strul kring författarbesök i skolan är tyvärr något som de flesta av oss författare råkar ut för. Det är både dumt och onödigt, för det är väldigt enkelt att förebygga. Därför har jag skrivit ner fyra handfasta tips som både lärare och rektorer kan ha nytta av.

Fyra handfasta tips inför författarbesöket

1. Fundera på vad ni vill ha ut av författarbesöket. Är det bara en rolig engångsgrej eller kan det leda vidare och bli en del av något större? Själv ger jag gärna tips på hur själva författarbesöket kan följas upp på andra lektioner. Om jag till exempel gör en workshop om berättarteknik kan det mynna ut i att eleverna själva får skriva en novell på svenskan. Pratar jag om att skapa karaktärer kan övningarna byggas på ytterligare efteråt genom att eleverna får använda sina karaktärer i till exempel en pjäs eller ett rollspel.

2. Förbered eleverna inför författarbesöket. Informera dem i god tid om vem det är som kommer på besök och vad som kommer att hända. Det behöver inte betyda att eleverna måste läsa alla mina böcker, tvärtom funkar det flesta av mina upplägg utan det. Men berätta gärna för eleverna var de kan hitta mer information om de är intresserade. Hänvisa till exempel till den här bloggen, eller till min sida på Barnens bibliotek. Om läraren har informerat om författarbesöket i god tid före blir det mycket mer givande för både eleverna och den gästande författaren.

3. Författare är inga lärarvikarier. De är gäster. Det betyder att du som lärare ska stanna kvar i klassrummet under hela besöket (om ni inte kommit överens om något annat), och att du ska vara uppmärksam på vad som pågår. Det är inte författarens jobb att hålla ordning i klassrummet. Du som lärare vet mycket bättre vilka regler som gäller på just er skola, och hur ni väljer att tackla olika problem.

4. Ta kontakt med författaren i förväg. Både för att lösa praktiska saker, som tider, mottagande, lunch, material och dylikt, men också för att få en uppfattning om vad som kommer att hända under själva besöket (och då blir det förstås lättare att förbereda eleverna). Kontaktuppgifter finns ofta på författarens hemsida.

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i Författarframträdanden, Skola, skrivarkurser, Ungdomslitteratur och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fyra handfasta tips inför författarbesök i skolan

  1. Pia Widlund skriver:

    Bra tips för vilka man än ska bjuda in!!

  2. Camilla Jönsson skriver:

    Eller hur 🙂

  3. Pingback: Författarbesök del 5: Efter författarbesöket | Åsa Öhnell - barnboksförfattare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s