Digitala författarbesök

Covid-19 må ha varit ett gissel, men några bra erfarenheter fick vi i alla fall på köpet. Till exempel blev allt fler öppna för att använda digitala lösningar. Författarbesök som annars skulle ha ställts in helt kunde nu genomföras i alla fall, via nätet.

Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till en början. Men sen fick jag prova på att göra lite digitala besök, och upptäckte att det funkade rätt bra ändå.

Tillfällen då digitala besök funkar bra är:
– Då författaren ska återkomma till klassen vid flera tillfällen. Om de första besöken sker på plats går det utmärkt att sen komplettera med digitala besök, för att hålla nere restid och kostnader för resa.


– När författaren bor väldigt långt från skolan som ska ha besöket. Själv reser jag gärna längre sträckor, förutsatt att jag får tillräckligt mycket jobb ut av det. Att resa 12 timmar för att besöka en klass känns däremot inte värt det. Då brukar jag föreslå ett digitalt besök i stället. Då finns det kanske också möjlighet att dela upp klassen i mindre grupper om så önskas.


– Då det är svårt att hitta en passande tid för besöket. Digitala besök är väldigt flexibla och går att boka med kortare varsel än fysiska besök, som kanske kräver resor och övernattning.

Även om fysiska författarbesök i klassrummet alltid är en speciell upplevelse, så tycker jag att den digitala delen borde övervägas oftare, som ett komplement eller alternativ lösning.

Skrivklubben fick göra skrivövningar på en digital författarträff.

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar