Gammal skåpmat

Just nu sitter jag och läser igenom och redigerar några gamla noveller. Den äldsta har hela sex år på nacken, den yngsta två. Alla har varit publicerade tidigare och nu verkar det som att de ska ges ut igen, om allt går i lås. Just därför vill jag läsa igenom dem igen. Det har hänt en hel del med mitt språk och min stil under de år som gått och jag vill veta vad det egentligen är jag lämnar ifrån mig, om jag fortfarande kan stå för det.

Men nu när jag läst igenom de två äldsta måste jag säga att jag är förvånad. Jag trodde att jag skulle få ändra på massor med saker, men det är mest smågrejer, slarvfel som jag missat första gången, några upprepningar, några enstaka övertydliga meningar som jag kan stryka. Men på det stora hela står de här novellerna sig fortfarande väl och det ska bli kul att se dem i nytryck.

Om Camilla Jönsson

Författare, litteraturkritiker och skrivarkursledare
Detta inlägg publicerades i Noveller, Skräck, Skrivprocessen och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar